skupina

Máme brát vážně telefonát z finančního úřadu?

Trendem posledních let je na jedné straně extrémní nárůst byrokratické zátěže při vykazování daní, na straně druhé snaha finanční správy usnadnit si procesní postupy neformální komunikací.

Nově se můžete setkat také s tím, že vám správce daně zavolá a oznámí, že některého z vašich dodavatelů považuje za nedůvěryhodného a nespolehlivého, který má potíže s placením DPH. Upozorní vás, že pokud dodavatel nezaplatí svoji daňovou povinnost, bude ji správce daně vymáhat na vás jako na ručiteli. Doporučí, abyste v daném případě raději daň platili nikoli svému dodavateli, ale přímo finančnímu úřadu. V souladu s metodikou ke kontrolním hlášením si finanční úřad o takovém hovoru založí do spisu úřední záznam, který pak uvádí jako důkaz, že jste byli na problematičnost obchodního partnera upozorněni. V případě potřeby pak daňový dluh vymáhá na ručiteli, tj. na vás.

Popsaný postup považujeme za procesně krajně problematický. Bude však trvat ještě roky, než k tomu bude k dispozici spolehlivá judikatura. Navíc se v telefonátu může za finanční úřad vydávat kdokoli, například firma, která vašemu dodavateli konkuruje a chce jej poškodit.

Našim klientům proto doporučujeme, ať takovýto telefonát neakceptují. Jakmile pochopíte, že se jedná o telefonát tohoto typu, okamžitě požádejte, aby vás finanční úřad o tak podstatné věci vyrozuměl písemně, protože jenom tak budete moci důvěřovat tomu, že jde o podložené informace a že za telefonátem nestojí podvodník. Hovor pak ukončete a sami si o něm udělejte písemný záznam.

publikováno 02.03.2017


Kodap skupina - daňové poradenství

mini mapa ČR Vybrat kancelář

Specializované kanceláře

+420 485 228 471

info@kodap.cz

cs en de 

ETL Global
newsletter close